Chorvatsko 2012

11. 9. 2012

Po jarní plavbě s Radimem a Zbyňkem po Egejském moři letos následoval předprázninový výlet do Chorvatska. Jako většina čechů i já začínal s pobřežním jachtingem v Chorvatsku. Po létech nadšení z Chorvatska přišlo vystřízlivění a několik let jsme v Chorvatsku nebyli. Kréta, kdy v horkém jarním dni z přístavu vidíte panorama zasněžených hor, ostrov Délos s památkami, lesní-mořská krajina Alland, Karibik, Indický oceán, to vše zajímavější a krásnější.
A tak jsem byl velmi zvědavý, zda několikaletá odluka změní můj odmítavý názor na pobřežní vody Chorvatska.

Tedy jak to bylo. Naprosto exceletní parta právníků si pronajala největší monotrupou plachetnici, která se rekreantům půjčuje a mě jako skipra.

Trasa vedla ze Splitu na Brač, na Lastovo, do Korčuly, Hvar a zpět do Splitu.

Brač - v přístavu bylo místo na zakotvení, následovalo příjemné posezení v restauraci. První ze sérií rybích hodů. Právníci nebyli nikterak při zdi a útraty dosahovali vysokých částek. Faktem je, že si uměli dopředu dojednat slevu za skupinu.

Lastovo - relativně od pevniny vzdálený ostrov. Dlouhou dobu jej měla zabraný Jugoslávská armáda a tak se ještě nepovedlo jej totálně zcivilizovat.
Kotvíme na bóji naproti hotelu. Zátoka pěkná, takže logicky přijíždějí šašci s visačkama a zkásnou nás o pár kuna za každého. Jako že přírodní rezervace. No dobrý, ale my jsme z lodi došli tak akorád do hotelové restaurace. Skóre Chorvatsko - Jiné regióny  0:1.
Na Lastovu jsme navštívili údajně nejkrásnější zátoku celého Lastovského souostroví. Hnusnej břeh, nic moc okolí, hodně lodí na čumendu, ale písčité dno. Ovšem, kampak na Karibik, tedy Chorvatsko - Jiné regióny 0:2.

Korčula - ta si mě vždy moc líbila. Přístav byl plný, s 54 stopu lodí jsem do něj najel po přídi a měl problémy se nacpat do přidělené skulinky. Na podruhé jsme to zvládli. Místní znalci do přístavu couvali už od začátku a díky reakci šroubu se do skulin nalámali velmi svižně. Večerní Korčula se svojí atmosférou byla skvělá, tmavá horká noc, po půlnoci všechno žije - super. Chorvatsko - Jiné regióny 1:2 .
V noci se změnil vítr a drbli jsme do vedlejší megajachty a v indigově modrém trupu jsme vyrobili bílý, 5 cm škrábanec. 4 fendry na jednu stranu na 17,5m lodi je prostě málo. Málo platné, mea maxima culpa a tak když přišel majitel, jsem vytáhl 50 Eur.

Štědro, zastavili jsme se na koupačku, takové pěkné, ovšem posádka je nastavena jinak - fotbal a večerní města. Po krátké koupačce vyrážíme dál.

Hvar. Na hlavní molo se objednává předem a těch peněz. V zátoce ve městě byly všechny bóje obsazené. Nenechali jsme se odbýt a přivázali se mezi dvě již obsazené bóje. V hospodě na navigaci sledujeme ME Itálie-Chorvatsko. Protože v posádce jsme měli itala, tak jsme logicky fandili italům, ale velmi nezřetelně, aby jsme nedostali do držky. Itálie vyhrála. Jupí. Na Hvaru oproti Korčule je víc diskoték, vináren, mladých a pohledných. Město se svojí suprovou atmosférou úchvátilo tak, že jsme zůstali dva dny. Poslední navrátilci se na loď dostavovali až okolo 4 hod. Ráno. Tedy Chorvatsko - Jiné regióny 2:2 .

Dovolená se chýlí ke konci, tak zpátky na Brač natankovat. Jediná pumpa asi v celém Splitském zálivu. Dvouhodinová fronta. Fakt zábavné cvičení v manévrování s lodí. Chorvatsko - Jiné regióny 2:3 .

Na závěr plavby jsme provedli několik chlapských cvičení, let v bocmanské sedačce na hladinou, šplh na stěžeň a jsme zpět v domácím přístavu. Předání lodi klasika, technik bez chování, který se neorientuje ve vazbě dodavatel-zákazník. Nemilosrdně, Chorvatsko - Jiné regióny 2:4.
Ukecal jsem Toma z posádky, který perfektní angličtinou a velmi pečlivě nadávkovanou lehkou nadřazeností v kanceláři oznámil naší nespokojenost s chováním technika, čistotou příďové kajuty a havárií jedné ze 4 baterií. Dáma vypadala zaraženě.

Závěr, chapi byli skvělí, loď jsme nepoškodili, počasí OK, ale do Chorvatska na charter já nemusím.