Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mazurská jezera 2011

7. 6. 2011

POLSKO 2011

 

Polské lodě :

Někdy při pohledu na zakotvené lodě  v přístavišti Pasátu Líšťany  konstatujeme, že  se jedná o polskou  marínu. Všechny lodě byly vyrobeny v Polsku, nebo postaveny dle návrhu polských konstruktérů.  Jedná se o jezerní lodě, se spouštěcí ploutví s balastem ve dně.  U těchto lodí je kladen důraz na velikost vnitřního prostoru při zachování vynikajících plavebních vlastností.  Díky sklopné ploutvi umožňují přistávat u břehu a jsou snadněji přepravitelné.  Jsou samozřejmě možnosti nakupovat lodě z jiných regionů, ale občas   se jedná o lodě poněkud zastaralé  s menším využitím vnitřního prostoru   a leckdy s pevným kýlem,  což je  mimo moře nepraktické.  Vlastnosti ploutvové lodi na moři  jsme vyskoušeli při plavbě Kardamonu (Trim 26) z Děčína do Finska. Má-li ploutvová loď váhu přes 2 tuny  zvládá i moře s horším počasím.

 

Někteří výrobci lodí v Polsku  dosáhli vysoké úrovně a daří se jim úspěšně prodávat lodě po celé Evropě. Jedním z nových je firma NORTMAN, která vyvinula a uvedla do výroby lodě od 21 až po 33 stop  a se svými 100 zaměstnaci nestíhá plnit objednávky zákazníků.

 

NORTMANi nám nabídli týden testovat jejich čtyři plachetnice: MAXUS 21, MAXUS 24, MAXUS 28 a MAXUS 33 .  Týden na Mazurách, lodě zdarma, kdo by to nevyužil .

 

Cesta :

V neděli  vyráží tři samostatné skupiny z Plzně do Węgorzewa na Mazurských jezerech. Protože povezeme do Čech nového MAXUSe 28,  naše skupina  (Radim, Pavel a já) připojuje za Chevroleta 3,5 tunový přívěs . Parametry tažného vozidla jsou úchvatné. Širší „osobní“ auto na silnici nepotkáte  osmiválec, 6 litrů obsah, palivo benzín. Odhadujeme jaké spotřeby dosáhneme, optimisti se blíží 20 l /100 km, pesimisti věří, že to nebude přes 30 litrů.   Chvíli po začátku jízdy ručička otáčkoměru spadne dolů motor zhasne, ale auto táhne dál.  Zapneme informační obrazovku a hele hybrid ! Z auta na benzín se na chvíli  stal trolejbus. Postrkováni střídavě elektrikou  a benzínem  dosahujeme po 16 hodinách cíl-penzión Stará kovárna. Spotřeba  12 litrů /100 km .  Vítěstvím moderních technologií je, že podobnou spotřebu vůz předvedl i při vlečení 3 tunové lodě zpět do Čech.  Jako blbá se jeví cena vozu - 3,5 miliónu .

 

p1370849.jpg

 

Mazurská jezera :

V pondělí  dopoledne přebíráme lodě a hned při vyplutí si poprvé dopřáváme Mazurskou specialitu - sklápění stěžně.  Lodě jsou na to připravené,  teoreticky lze sklopit stěžen za jízdy a nepřerušovaně podjet překážku. Prakticky se pokaždé nějaké lanko zašprcne  a lepší  sklopit stěžeň  v klidu dopředu.

Krajina krásná, obzor široký, lužní lesy,  čistá voda,  vítr plynulý,  vodní plocha nekonečná. V květnu je sezóna na svém počátku. Lodě na vodě skoro žádné, restaurace fukční, ceny mravné, jazyk domorodců srozumitelný,  počasí slunečné.  V restauracích si objednáváme místní rybí speciality.

Mazury mají pouze dva problémy.

První  – vzdálenost kterou  musíte ujet. Z Plzně je to 1200 km a v Polsku po špatných cestách. 

Druhý – komáři. Byli sice takoví mátožní, většina neměla vysokofrekvenční pohon  a nepískala. Ale bylo jich hodně a ještě víc .

 

 

Lodě :

MAXUS 33  uvnitř prostorná regulerní chata na vodě. Zkoušel jsem jízdu na motor  . Zabudovaný přívěsný motor  25 koní s lodí slušně manévruje.   Loď je to veliká na nějakou častější přepravu nelze pomýslet.

 

12.jpg

MAXUS 28 - na této lodi jsem plul s Radimem   celý týden. Přední a zadní kajuta oddělená, prostorná sanitární buňka. Loď právě tak těžká aby bylo možné je přepravovat na 3,5t vleku . Pozor šířka  2,95 m.  Velmi obratná a nejrychlejší z testovaných lodí.

 

img_7950_716.jpg

MAXUS 24 – asi favorit pro většinu zájemců. Přesně to co potřebuje jachtař v Čechách. Rozměrově bohatě vyhovuje pro rodinou plavbu a bez problému  transportovatelná.

 

img_5493.jpg

MAXUS 21 – můj favorit. Snadno transportovatelná loď  dlouhá pouze 6,2 m se sanitární buňkou, ohromným kokpitem, velikým dvojlůžem  v zadní části  a dalšími 4 lůžky . Pochopitelně konstruktér šestimetrové lodi  musí jít do  kompromisu a to v MAXUSu-21 znamená, že sanitární buňka je subtilní a prostor mezi schůdky a ploutvovou skříní je malý. Jedná se o rychlou loď. Péťa s Pavlem  proháněli všechny ostatní lodě a nestačili pouze na MAXUS 28.  Tvarová stabilita je díky šířce zadní části trupu  vynikající.

 

dsc_0632_801.jpg

 

 

Všechny lodě mají vysoké řemesné zpracování, jsou esteticky na výši  a jsou jezdivé a pohodlné.  Firma odolává objednávkám na prodej pouze skořepin, protože výsledek  amatérské dostavby by mohl být antireklamou  pro lodě MAXUS .

 

 

V pátek končíme předáním lodí. Dvě auta odjíždí. Naše skupina zůstává,  protože na lodi kterou vezeme do Čech musí   ještě přes noc  pracovat.  Ráno  v 9 hodin  je na dvoře výrobního závodu zakurtovaná loď  připojujeme jí za Chevroleta  a vyrážíme na dlouhou cestu zpět.  Po 24 hodinách nonstop jízdy jsme doma.

 

Vít Bartek

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář