Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mosela

27. 9. 2016

 Zpráva z plavby po Německu a Francii loďmi TOULOSE a KARDAMON .

Potřebné parametry lodě na tuto trasu :

Minimální maximální rychlost 12 km/hod.

Cestovní rychlost 8-9 km/hod

Záložní motor v pohotovostní poloze, dtto kotva.

Námořní vysílačka

Několika denní zásoby paliva

Hodně fendrů

Dvoučlená posádka, minimální znalost němčiny, angličtiny, francouštiny zlepšuje situaci,

Doba plavby 3 týdny. Chtělo by to více času.

Start a cíl marina Winningen na Mosel, cca 15 km za Koblenz. Zde je jeřáb 60 Eur a možnost parkování vleku 50 Eur. Auto může stát zadarmo.

Mapa trasy :

map2.jpg


Stručné charakteristiky regionů .

  1. Mosel – proti proudu .

Široká řeka cca jako Labe. Na řeku relativně čistá voda. Okolní stráně jsou vinice. Velmi pěkné vesnice a městečka s architekturou hrázděných domů. A hrady. Komory jsou po cca 20 km.

Proud je průměrně 3 km/hod. Nad komorama jsou jakoby přehradní nádrže se stojatou vodou, která jak se přibližujete k další komoře začíná postupně proudit. Komory jsou zdarma. Buď je nutné se proplavovat s velkou plavbou, postup: ohlásit se marine vysilačkou na komoru, počkat na zelená světla, dát přednost velké plavbě, připravit si nůž a svižně zajet do komory, přichytit nevázat !!!, nechat se zvednout, počkat až velká plavba vyjede z komory a svižně ji opustit.

Nebo se proplavit komorou pro rekreační plavidlo. Postup : dalekohledem při příjezdu hledat ceduli sport označující malou komoru (3.5m šířka). Cuknout za zelený hebel před komorou a počkat až se komora otevře, připravit si nůž, pomalu najet, přichytit , nevázat !!! a cuknout za zelený hebel v komoře. Nechat se zvednout, počkat až se rozsvítí zelené světlo a pomalu vyjet.

Přírodních kotvišť je zde pomálu, vždy jsme byli v marinách. Cena 1,5 Eur za 1m lodě. Mrtvá ramena jsou pro ptactvo. Kotvit přes noc jsme viděli lodě jenom hodně mimo plavební dráhu v zákrutách. Občas jsou vidět vesnická mola. Tutovka je možnost zakotvit nad komorou v již zmiňovaném přehradním jezeře. Benzín, když nejsou pumpy na řece je možno hledat pumpu na silnici poblíž břehu.

Nesmí se plout po západu slunce. Plout by se mělo v pravo a velká plavba má absolutní přednost.


001-plavba-po-mosel---hrady.jpg


 

  1. Saar – proti proudu

Menší, čistší řeka, malý proud, nádherné zalesněné stráně. Malý provoz. Při vjezdu vám německý komorník vydá dálkový ovladač na komory. Zadarmo. Kotvit se dá v přírodě. Nebo  ve městě. Komory jsou rozumně od sebe.


002--plavba-po-mosel---lesy.jpg


 

  1. Marma-Rýn

Kanál bez proudu, špinavý. Krajina pěkná, občas je veden po straně širokého údolí a je z vody poněkud nezvyklý výhled do kraje. Kotvení volné. Kaskády zdymadel a tunely. Kanál se platí cca 2000 Kč.


dsc03478--14-.jpg

  1. Rýn po proudu.

Veletok, čistá modrá voda, ukrutný proud, vlny jak na moři, pěkná krajina, možnost kotvení v zátokách. Tři komory, nutno hlásit se vysílačkou. Velký provoz. Údolí Loreley má složitý způsob signalizace, může se stát, že z důvodů proplavby velké lodě zespoda bude plavba shora zastavena. Proud až 11 km/hod !! Neuvěřitelná eskalace hradů.
 

022-ryn---modra-voda---vysoke-nebe.jpg


Nešetřili jsme na ničem, chodili do hospod, spouštěli jeřábem, kotvili v marinách – cena za tři týdny asi 35.000 Kč na dva lidi vč. dopravy. Což je 6 tisíc na člověka a týden. Což jde. Kdyby se plula tato týdnů, bude celková cena podobná.


Plavba ve dvou spolupracujících lodích významně zjednodušuje nečekané situace. Na druhou stranu se vytrácí duchovní rozměr cesty. Prostě to báječně celý prokecáte

                         Více fotografií v zde


                                                                                    Víťa Bartek