Jdi na obsah Jdi na menu
 


Balt 2005

4. 12. 2006

Balt 2005

 

Na začátku sezóny bývá jachtař netrpělivý a natěšený . Letos jsme s tímto pravidelným jevem nikterak nebojovali a již v březnu jsme objednali loď , pro úvodní plavbu roku 2005 . Výběr regionu byl jednoduchý , na Balt to je to ze Sudet  (neboli hrbatého faterlandu) nejblíže , takže RUJANA . Termín , ať dlouho nečekáme - duben. Téma - Borholm, velký dánský ostrov vysunutý na východ od Dánska .

Přes p.Lišku fa YACHTING4U objednáváme BAVARII 32 charterové společnosti MOLA provozující dvě báze . BREEGE na Rujáně a Flensburg na západě země . Základna BREEGE je umístěna ve stejnojmenném městě v mělké zátoce . Firma zde má pension s kanceláří a vetší molo . Lodě které je možno zapůjčit jsou od 24 do 43 stop.

Do místa odplutí nás po absolvování cca 650 km dovezl Tomáš.B v jeho dodávce Mercedes, kde za jízdy neřídící mohou polehávat a popíjet .. . Do ospalého malého městečka jsme přijeli ve čtvrtek v 8.00 , tedy hodinu před domluvenou dobou . Na nábřeží je pár turistů okukující rybáře vyndávající ryby ze sítě . Za jedno EU kupujeme 5 asi sledˇů . V 9.00 přichází zodpovědná osoba od charterové firmy a bohužel zjišťujeme, že se cosi , kdesi zašprclo a loď je ještě na zimovišti . Děláme bububu , voláme do Čech , jenže s realitou se nedá nic provést . Zástupce pronajímatele nabízí bezplatné prodloužení nájmu o jeden den . Vzhledem , že jsme si již při objednávce usmlouvali slevu cca 100 EU vyhráli by jsme celoevropskou soutěž o nejlevnější charter roku 2005 . Bohužel v posádce máme jednoho podnikatele . Domnívám se že podnikatelé jsou hned za manželkami , ženami obecně a potápěči další riziková skupina . Láďa nezklamal a s odůvodněním , že má jakési důležité jednání musíme kulantní nabídku odmítnou . Tak alespoň máme úklid lodi zdarma (65 EU.) .

V jedenáct hodin je naše Bavaria přivezena . Fungl nová , poprvé zapůjčená což nám zástupce s radostí sděluje . Jsme trochu skeptičtí , máme loňskou zkušenost s novým Elánem 333 v Umagu , na kterém nefungovala spousta věcí. Ovšem pozor nesrovnávejme německou důkladnost se středomořským volnomyšlenkářstvím. Bavárie jak následně zjistíme byla připravena na 100 procent , až na plynové bomby pro které se po půl hodině plavby vracíme . Ještě že jsme koupili ty sledě.

Plavba z BREEGE vede písečnými zálivy s hloubkou třeba i pouze 0,5 m . Hodinu po vyplutí službu konající ,nejmenovaný kormidelník neudržel osu kanálu a zabořil kýl do písčitého dna. Nevím jak místní jachtaři dokáží nesjet z dráhy vyznačené bójemi v cca kilometrových odstupech , ale my jsme nasadili satelitní navigaci a kormidelníka dirigovali na základě zobrazení na notebooku. 15 Nm plavby v písčinách a jsme na moři . Vítr vane ze severu , takže křižujeme . Pozvolna , jak obeplouváme Rujánu se vítr stáčí a s nastupující nocí držíme kurz s dobrým větrem z levoboku. Na notebooku vybírám jednu z připravených tras označenou jako RU-BO_NO (Rujána - Borholm severní) . Pořadí hlídek je stanoveno , noční plavba začíná. Provoz obchodních lodí je zde značný, jachtaře nevidíme žádného . Teplota vody 3 stupně , vzduch 2 st. Nad ránem , ještě za tmy přichází neskutečná zima . Něco takového jsme nezažili ani při plavbě za polárním kruhem. Krásně , rozumně fouká , vlny jsou jen takové nadýchané , loď se nádherně nese , měsíc svítí , ale idyla to není . Chybí hvězdy a teplo. Ráno mě budí palubní , satelity nás dovedli 1Nm před přístav Hammerhavn . V mlze vidíme siluetu hradu nad přístavem nasvícenou raním sluncem . Vítr ustal , je teplo slunečno s oparem , modrá hladina je jak rybník . Skály Borholmu doplňují obraz klidu a ticha .

V přístavu jsme sami . Po stezce vedoucí nad mořem jdeme na hrad. Bývalé sídlo zbudované pro výběr daní a pro zajišťování dalších služeb obyvatelstvu soudy , popravy atd. se vypíná nad mořem . Z dalších stran je chráněno uměle zbudovanými bažinami . Prostranství mezi stavbami je porostlé nízkou severskou travou , není zde žádných turistů a na každého z nás doléhá duch místa .

Ve 11 hodin odplouváme směr Christianse , což je skupina ostrůvků severovýchodně od Borholmu. Po cestě videokamerujeme nejprve že je teplo - posádka v krátkých tričkách , pak Michal.S ve své alpské zimní výstroji ukazuje někam mimo loď . Do výsledného videa jsem doma střihl záběr na plující malý ledovec z Antarktidy . Zatím se nachytal každý. Přistáváme na Christianso .  Přístup do přístavu by v noci a bez satelitni navigace mohl být dobrý adrenalin. Samotný přístav je umístěn průplavu mezi dvěmi hlavními ostrůvky . Na pravé straně je nábřeží s dostatečnou hloubkou a třemi místními loděmi . Pokoušíme se přistát na levé straně , zde není nikdo , a jak zjistíme ani dostatečná hloubka . Na ostrově žije asi deset dánů . Všichni byli v hospodě a vášnivě hráli kostky . Včetně vrchního . Jsou zde malinké domečky , některé slouží zřejmě jako rybářské chaty . Podél nábřeží se táhne dvojitá budova bývalých kasáren , u nás by jsme řekli z doby Marie Terezie . Na konci ostrova je nízká pevnost s udržovanou baterií děl . Opět vstřebáváme severkou atmosféru ,tohoto dnes poklidného místa. Vyvázáni k nábřeží strávíme klidnou noc.

Za svěžího větru , ráno odplouváme . Otáčím se a naposled se dívám na pevnost . Začínají se dělat vlny v dlouhých rovných brázdách . Bavárie se přes ně lehce nese . K polednímu vítr i vlny zesiluji . Jednomu z nás začíná být šoufl. Míříme do přístavu Nexo . Za silného větru vjíždíme do rozsáhlého městského přístavu . Pro jachty je vyhrazen bazén s úzkým vjezdem . Je nutné provést obrátku kolem nohy a jsme vevnitř. Lodí zde není mnoho , ale přesto nějak nemůžeme najít místo na vyvázání . Zahrání nás místní děda na mopedu , ze kterého se vyklube majitel čerpací stanice , u které nám dovolí zůstat na noc. V přístavu je sociální zařízeni . Platit není komu. S Láďou deme na pivo. Opět vidíme domečky na bydlení spíše malé . Nad pivem hledáme vysvětlení jak může mít Dánsko největší HDP v Evropě a přitom vypadá tak skromně Zřejmě je jejich ekonomika hodně socializována. Večer nám NAVTEX dává dvě správy . Dobrou a špatnou . Foukat bude ve směru naší plavby . To je ta dobrá . Foukat může až 25m/s To chápu jako správu špatnou.

Vyplouváme . Vlny dosahují možná 4 m . Měřit se to nedá . Odhadujeme , že by na takové stráňce zdatný skialpinista udělal 3 obloučky . Na notebooku nastavuji trasu Borholm - Rujana . Trasa nevede přímo , ale je zalomená , jak se vyhýbá dvou místům s hloubkou 15m . Předpokládáme , že na těchto mělčinách se moře může nepříjemně vlnit. Na genu jedeme čistý zadák. O kormidlo začíná být zájem . To už není výletní člunkování , ale opravdický námořní jachting. Protože něco prokormidlujeme dostáváme se na mělkou vodu. Zde se vlny seřadí do rovných řad , zvednou se a vzdálenosti mezi nimi se zkrátí . Rodeo začíná. Ze zadu se nad záď zvedá slušná vlna , desetimetrová bavárie se nakloní dopředu a zasurfuje po vlně dolů , vlna se syčením mizí pod zádí , loď se má snahu stočit , kormidelník si zaplétá ruce do kormidelního kola a už se blíží další vlna . Po 12hodin vzrušující jízdy jsme v neděli večer v SASNIC. V přístavu opět dědek , tentokrát na kole . Předali jsme mu drobné za stání a konzultovali jsme s ním , zda se provést akci PORT ENTRY , neboli se celně odbavit . Protože jsme připluli na lodi pod německou vlajkou a pluli jsme po unii , bral jsem to spíše jako námět ke konverzaci. Dědek vytáhl mobil , vytočil číslo , nahlásil jméno příjmení a hodnost , uvedl místo a popsal situaci . Na závěr se odhlásil a řekl že policie přijede za půl hodiny . Pozoroval jsem jej s respektem , protože takoví se už nerodí. Za půl hodiny v otlučeném VW přijeli dva skini oblečení v policejních nebo celních ? uniformách a požadovali pasy a crew list . Pasy by jsme měli , ale crew list ne . Protože si vážím tíže povinnosti , kterou na sebe bere každý úředník , netroufal jsem si je zklamat. Z nějakého umolousaného sešitu jsem vytrhl list , sedl ke stolu a rozvážně nadepsal CREW LIST , doplnil jsem jméno lodi domovský přístav a vlajku , vypsal jména a čísla pasů , připojil podpis a datum . Doufal jsem že komedie nebude mít pokračovaní a nebudou chtít dvě kopie . Ostatní spoluplavci nepochopili vážnost situace a domáhali se ať jako přístav vyplutí uvedu Káhiru. S takto vypracovaným formulářem jsem odešel k pojízdné policejní kanceláři . Úředník předaný cár papíru několikrát orazítkoval , doplnil nezbytné chybějící údaje , přidělil mu číslo a založil jej . Celý akt podrobně zapsal do nějaké knihy a odjel. To všechno v neděli večer , v době kdy každé civilizované zemi jsou v televizi sportovní správy. Klobouk dolů. Na závěr dne jsme šli do rybárny a na pivo , ale to už tak zajímavé nebylo .

Během pondělí jsme obepluli CAP ARKONA s jeho křídovými skalami a odpoledne se vrátili do BREGE . Předání lodě proběhlo spíše konverzací kde jsme pluli . Ve dvě hodiny ráno jsme už byli zase šťastni doma u manželek.

Závěr : zprostředkovatele , pronajímatele , Balt , termín i Bavárii 32 lze doporučit .

Pluli : Tomáš Bařtipán , Láďa Porazil , Michal Smrž , Láďa Loník , Vít Bartek

Zapsal Vít Bartek

Plánek CHRISTIANSO

 

Před vplutím prostudovat mapy a pilota . Vlevo i vpravo jsou před přístavem kameny . Na pevnosti jsou dva sloupy pro poziční linii.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář