Jdi na obsah Jdi na menu
 


seakayak

Usnadněním stavby bylo, že se nám podařilo nakoupit formát certifikovaných překližek 315 x150 cm, na palubu mahagon 3mm a na dno gabon 4mm, takže paluba je úplně bez spoje a na spodní části je jen jeden spoj, oproti původním dvěma.

 

dsc05669.jpg

Abychom nemuseli nastavovat celé tabule, nařezali jsme si je kocourem přibližně na šířku násobků několika dílů a ty pak nastavovali na úkos 1:10.

 

dsc05671.jpg

 

dsc05673.jpg

Jako pracovní plochu jsme používali tři staré jídelní stoly, které jsme přesouvali podle potřeby. Úkosy jsme prováděli HOBBY žiletkovým hoblíkem, obě strany najednou. slepeno EPOXY 1200.

 

dsc05680.jpg

Pak se z výkresu přenese tvar jednotlivých dílů jehlou na překližku, včetně polohy přepážek. Jelikož stavíme tři lodě najednou, vyřezali jsme od každého dílu pouze jeden kus a ten použili jako šablonu na překreslení ostatních dílů. Tím jsme ušetřili hodně materiálu, protože jsme si mohli vyzkoušet nejlepší  rozvržení řezů.

 

dsc05683.jpg

 

dsc05685.jpg

 

dsc05686.jpg

 Kromě paluby jsou na lodi všechny díly dvakrát a to zrcadlově, řezali jsme elektrickou přímočarou pilou cca 1mm od čáry, jednak ze strachu z podříznutí za čáru a v některých směrech se dýha překližky trochu štípala a řez nebyl pěkný.

 

dsc05691.jpg

Na přesný rozměr opět  hobby hoblíkem, vždy podle prvního kusu (šablony), aby se nenásobila chyba. Jednotlivé díly se pak spolu spárovaly.  Důležité je, aby k sobě díly pasovaly, není tolik důležitý rozměr dílů, ale aby byly stejné a loď byla osově symetrická. Důležitá je plynulost rádiusů, to se dá snadno kontrolovat pohledem "po hraně". Velice se osvědčilo řezání dílů na polystyrénových deskách (nebo podobná pěna) cca 10 cm (tloušťka musí být větší, než je zdvih pily). Nemusí se dávat pozor na okraje pracovního stolu a soustředíte se jen na řez.

 

dsc05705.jpg

Další operací je nahoblovat na hrany dílů úkosy podle návodu. Některé hrany jsou 5-10°,30°,45° až 75° na přídi a zádi. Na to jsem si zhotovil jednoduchou šablonu z tvrdého papíru. Na úhlech zas tolik nezáleží, lepší je ostřejší, aby venkovní hrany seděly na sobě, mezera na vnitřních hranách se vylije epoxidem. důležité je dát si pozor na to, že díly jsou k sobě zrcadlové a musí se dát pozor na to, z které strany úkosy hoblujete. Úkosy jsme prováděli opět hobby hoblíkem. Vrtání děr pro šití provádíme pomocí šablony rozteč 10 cm 1 cm od kraje, průměr vrtáku 1,2 mm.

 

dsc06679.jpg

Na šití používáme měděný drát průměr 0,8 mm, délka drátu je ideální, když se namotá na plechovku od piva a 2 x se přestřihne.(jeden drát je půl obvodu plechovky) . Na sešití paluby a trupu se nechá délka celého obvodu. Napřed se sešijí díly dna, svrtávají se oba najednou po celém obvodu i nahoře, kde bude navazovat bok.

 

dsc06680.jpg

 

dsc06682.jpg

 

dsc06685.jpg

Všijí se přepážky (i pomocné), dráty se nechají volné, neutahují se ! Pak se šijí boky trupu. Podle předem vyvrtaných děr ve dně se vrtají díry do boků a postupně se celý trup sešije. Musí sedět uvnitř nakreslené rysky pro umístění přepážek. 

 

dsc06754.jpg

Pak se postupně celý trup poutahuje kleštěmi (zatáhnout a otočit) a kontroluje se dosednutí hran dílů na sebe.

Paluba. Napřed se sešije přední a zadní paluba jedním drátem v ose a dotáhne.

 

dsc06797.jpg

 

dsc06798.jpg

(Úkosy jsou předem nahoblované), pak se přední paluba prohne pomocí provazu a odřezku překližky nebo špalíku a došije se postupně ke krajům. Pak se přišijí boky paluby (šavle) a všijí se pomocné přepážky. Celá paluba se poutahuje.

 

dsc06853.jpg

 

dsc06855.jpg

 

Nyní je potřeba ověřit, že paluba dobře sedí na trupu. Dobré je si palubu položit na spodní trup a podložit ji dvěma hranolky 8-10 cm vysokými, vyvrtají se otvory pro dráty do trupu i paluby. Dráty na sešití musí být o něco delší. Mezera mezi palubou a trupem (8-10cm) je jen proto, aby se daly dráty snadněji provlékat do předvrtaných děr. Po dotažení drátů se zkontroluje, zda paluba dobře sedí, případné nedostatky se doladí ostrým nožem nebo hoblíkem.

dsc07002.jpg

Pokud vše sedí, paluba se zase oddělí.

Dalším krokem je „filetování“ slepení jednotlivých dílů epoxydem. Epoxy 1200 jsme zahušťovali suchými přesátými dřevěnými pilinami, nejlépe z pásové brusky, dají se sehnat někde u truhláře. Hustota se musí vyzkoušet, aby lepidlo neztékalo, ale šlo aplikovat velkou injekční stříkačkou. Vyzkoušení hustota je cca konzistence kečupu...

dsc00573.jpg

 

dsc00575.jpg

 

dsc00574.jpg

 

Dobré je začít stehovat palubu, aby lepidlo mělo čas trochu zavadnout, aby nestékalo, až se otočí.

Po nastehování dna i přepážek, (pozor nestehovat pomocné přepážky, ty se budou demontovat), se paluba opět přidrátuje /pomocí hranolků) ke spodní části. Je třeba dobře doladit hrany, aby vše pěkně sedělo. Na přídi i zádi je dobré spoj podlepit plastovou páskou, aby se části nechtěně neslepily. Na dokonalé stažení je dobré použít smršťovací fólii 15 cm šíře.

 

dsc00576.jpg

 

dsc00712.jpg

 

Po zatvrdnutí epoxydu se paluba opět oddělí, a všechny dráty z celé lodi se můžou odstranit. Pokud se někde drát zalepil lepidlem a nejde vytáhnout stačí jeho konec nahřát zapalovačem a pak ho kleštěmi vytáhnout.

 

celé fotoalbum zde

pokračování příště....

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář